lördag 4 september 2010

Bangalore City

Min första känsla i staden är KAOS, KONTRASTER, HELT GALET och SÅ ANNORLUNDA jämfört med Sverige. Nummerplåten på Auto-Rickshawn nedan symboliserar detta för mig. Egentligen står det KA05 och KA står för Karnataka som är området som Bangalore ligger i.

En dag åt vi lunch på ett ställe med många olika restauranger på ett ställe och jag ville gärna ha Indiskt. Det svåra var att veta vad jag ville ha, men här var det en bra "utställning" med vad man kunde välja på. En sådan här bricka med alla tillbehör kostade ca 25 kronor och var väldigt god.

Heliga kor fanns det gott om även i en storstad som denna. Här är ett exempel. Målningarna i bakgrunden var fantastiska och täckte en mycket lång mur som gick runt den botaniska trädgården om jag inte minns fel.

Denna kon gillar också målningarna ser det ut som. Jag fick räta upp bilden lite, då jag tog 90% av bilderna i farten. Jag gick tyvärr väldigt lite, då jag var ensam och det kändes tryggare och mer effektivt att åka bil eller trehjuling.



Här är en vardaglig shopping. Den lilla killen kanske får en ny tröja.


Frukt och grönsaker gick att köpa i varje hörn på olika små vagnar.

Inte ovanligt med hela familjer som åker på dessa tvåhjulingar...endast föraren behöver ha hjälm.

Inte heller ovanligt med ett gäng som sitter på flaket på väg till jobbet eller någon annanstans. Här verkar de ha väldigt roligt.

En bild med trafiksituationen. Dock svår att förmedla via foton, men känslan är som att gå en lönelördag i stan... alla människor huller om buller med målet att inte krocka med varann. Det är samma fast med bilar, bussar, motorcyklar, trehjulingar och lastbilar som kör runt med många oskrivna regler och ett ständigt tutande för att förhindra krockar med varandra. Spännande och helt galet!

Commercial streat finns alla möjliga butiker med känslan av "hål i väggen". För mig var det svårt att tro att de var seriösa och jag orkade inte riktigt gå in i någon, men du kan säkert hitta det du behöver om du letar.

Här fler exempel.


Kanske du vill köpa dig en Saree eller lite sidentyg?

Väldigt många butiker med siden, pachmina och klänningar som är deras specialitet. Kvinnorna är otroligt vackert klädda i Indien oavsett vilket yrke och ålder. Männen är däremot hur tråkigt klädda som helst.

McDonalds får också plats här... endast med kycklingburgare dock :-)

Det var ett urval från staden Bangalore.
Trevlig kväll.
Kram Petra

2 kommentarer:

Kanske gillar du också

Related Posts with Thumbnails

Bloggintresserade