torsdag 15 juli 2010

Rödbetspremiär i klorofyllidyllen

Denna veckan kunde jag inte hålla mig längre utan drog upp de första rödbetorna. En morot åkte också upp, men mest för att gallra för den var inte stor...

Åh, så härligt det ser ut. Rödbetor, en morot, Ruccola, Persilja och Mangold.


Blomsterbönan har börjat blomma med sina rödvita fina blommor.


Jag har installerat en droppslang i växthuset så att det kan klara sig lite på egen hand när vi åker iväg på semestern. Tagetes har jag där endast för att skrämma iväg ohyran och än så länge har det fungerat. Det är INTE min favoritblomma, men den lyser upp och gör nytta på samma gång.


Tomaterna kommer fler och fler i olika former. Jag har tre olika sorter så det blir kul när de börjar mogna.


Minigurkorna verkar må lite bättre, kanske är det gödningen eller droppslangen de gillar.
Jag håller tummarna att de växer färdigt denna gången utan att torka ut.


Ärtorna skördas varje dag. Lillkillen tycker det är hur kul som helst att plocka ärtor.

Squashen har enorma blad och har nu börjat blomma.


Kolla in squashens tjocka stjälkar, de är enorma och ser nästan ut som gurkor.

Knölfänkålen börjar också visa sitt rätta jag. Åh, det är min favoritingrediens i en mustig fisksoppa. De kanske blir lagom stora till hösten, då man gärna kurar ihop sig och värmer sig med en skål soppa. Det känns i och försig avlägset just nu och det vill jag inte tänka på dagen innan SEMESTER.


Nu blir det lite paus i bloggandet tror jag då vi åker iväg några dagar.
Ha en skön helg!
Kram Petra

1 kommentar:

  1. Somrigt och fint du har det.
    Tack för påminnelsen om rödbetorna har inte koll på mina.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera

Kanske gillar du också

Related Posts with Thumbnails

Bloggintresserade