söndag 25 juli 2010

Odlingsfröjd

Oj, vilken glad överraskning att komma hem. Snacka om att odlingsbädden har nått sin kulmen nu och att grödorna nästan exploderat. Den gröna squashen börjar bli redo att skördas och det kommer fler och fler blommor på den. Bladen är helt enorma och täcker över det mesta.
De stora bladen som sträcker sig över det andra som stora parasoller är squash. Kunde kanske vara kul att göra betongavgjutningar av dem istället för rabarberblad...? Hmmm, ska "bara" få lite tid över... ;-)
Att palsternacksbladen skulle bli så stora visste jag inte heller, de är närmast i bild under squashbladen.
Jag petade ner några roseneterneller mellan grödorna och de börjar blomma nu. De samsas mellan fänkålen, rödbetor och mangold.

En annan vy för att visa hur mycket det växer! Krusbären på stam, längst bak i bild är nu också redo att plockas.


Några andra som glatt växer och frodas är min Dahlior som jag fick av en trädgårdsvän. Tack Cecilia! Jag satte de fula knölarna i krukorna för ca 5 veckor sedan, så visst växer de snabbt. Nu väntar jag spänt på att blommarna ska visa sig. Vita och röda ska de bli.

Höstfloxen har också slagit ut när jag varit borta. Fin färg och doftar gott, lite starkt dock så de får stanna ute.

Min hortensia som jag flyttade förra året blommar i år igen. Den såg lite ledsen ut efter den kalla vintern, men nu visar den sin rätta sida igen. Kul.


Även klematisen som jag hittade i några krukor från den förra ägaren blommar nu och klättrar upp på en av Spirståndsen. De är riktigt fina ihop.


Idag har det regnat nästan hela dagen, så nu är växterna vattnade igen. Toppensommar i det avseendet..sol, varmt och lagom med regnskurar. Man behöver inte göra så mycket om man inte vill... Sniglarna skulle man kunna försöka utplåna en dag som denna, men motivationen tryter. I morgon ska det bli uppehåll igen, så då är det dax att fortsätta med huset...
Ha en skön kväll.
Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kanske gillar du också

Related Posts with Thumbnails

Bloggintresserade