fredag 2 april 2010

Ett steg mot en stor härlig odlingsbädd

Vi har planer på att göra en ny uteplats samt en odlingsbädd på baksidan, som ligger i söderläge. I måndags var det sista delen på min trädgårdsdesignkurs och vi hade uppgiften att rita en uteplats med blommande buskar, ljussättning, stenar, prydnadsgräs, rosor, vatten och doftande växter. Jag utmanade mig själv och ritade den i axonometri, vilket kräver en hel del tänkande. Svårt tycker jag, men är ganska nöjd med resultatet om jag får säga det själv ;-)

Odlingsbädden kommer att hamna vid förrådet och blir 1,5x3 meter stort. Jag skrev ner lite vad jag vill odla i den. Hoppas det blir så fint som jag föreställer mig och framförallt att det kommer upp grönsaker vi kan skörda.

Idag åkte vi och handlade virke och satte igång med odlingsbädden. Den blir STOR, 1,6x2,9 m för att vara exakt.

Spaljen ska rivas helt och bytas till en annan med liggande reglar. Vi kom på att det kanske kunde vara bra att passa på att dränera också så det har vi också påbörjat. Nästa vecka blir det att träna ryggen med grusgrävning.


Nu börjar den bli klar och sista skruven sätts på plats. Vi har valt att göra den i lärkträ, så att vi slipper impregneringen. Känns inte bra att ha det när man ska odla med tanke på gifterna. Altanen kommer också att göras i lärkträ för att det är ett fint träslag som slipper oljas och blir finare med tiden.



När vi dränerat klart ska vi lyfta den på plats och banka ner stolpskorna i jorden.

Vi klädde in sidorna med plast för att den fuktiga jorden inte ska ligga helt emot trät.

Åh, vad kul det känns att vi kommit igång. Nu vill vi bara ha lite värme så att fröna kan komma i jorden så småningom.
Glad Påsk.
Petra

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt! Jag ska oxå bygga odlingsbänk - vill gärna ha tips. Fast förresten är det min man som ska bygga, jag ska bara peka var jag ska ha den och hur stor... :-)
    Sen ska jag fylla på med hästgödsel. Får ta ett snack om detta nästa fredag över lunch. Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Petra! Är inne och kollar din blogg lite då och då - jättefina bilder! Är imponerad av jobbet med odlingsbänken. Håller på att planera mina odlingar och hoppas att snart kunna sätta igång - har tjuvstartat lite och odlat lite i krukor! Ha det bra! Hälsar din trädgårdskompis (och Volvokompis)Carin :-)

    SvaraRadera

Kanske gillar du också

Related Posts with Thumbnails

Bloggintresserade