måndag 12 april 2010

Den färdiga odlingsbädden

Mamma, titta en mask!

Innan vi ställde odlingsbädden på plats så dränerade vi vid förrådet. Mycket grus gick det åt, en kubik för att vara exakt.


Jag och min man turades om att skotta grus och en granne kom och frågade om vi saknade snön ;-) Göteborgshumor...

Färdigt resultat. På detta ska vi sedan lägga fin sjösten som täcker den inte så fina makadamen.

Vi lade även markduk under gruset som går runt lådan. Även här kommer sjösten att läggas och även kantsten som ska göra det enkelt att klippa gräset.


Sedan grävde vi ytterligare och fyllde på med jord och gödsel. Ska nog fylla på med mer gödsel sedan.


Spaljén bakom lådan kommer vi att byta ut snart. Där kommer sedan vår vackra klätterros lysa med sina vackra röda rosor.

Nu kliar det i fingrarna. Vill så nu! Satte i några smultronplantor senare på kvällen... kunde inte hålla mig längre. Jag fick tipset av en trädgårdskompis att ha Månadssmultron som blommar och ger bär juni-september. Helt otroligt och perfekt, särskilt när man har en liten kille som själv kommer att gå och plocka hej vilt. Dessutom sprider de sig inte via revor, vilket kan vara skönt om man vill ha lite pli på dem.

Jag fångade även en Citronfjäril på mina lila Krokus. Tyvärr var jag inte så lyckosam med fokuset och skärpan blev inte den bästa. Härligt i allafall och det får avsluta detta långa inlägg.
Ha en härlig vecka i värmen.
Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kanske gillar du också

Related Posts with Thumbnails

Bloggintresserade