söndag 30 maj 2010

Pionen blommar och spaljén är klar!

Denna helgen har pionen slagit ut. Såå fint, hoppas den håller sig några veckor. Doften som sprider sig är helt underbar! Mmmmmm...
Syrénen och Pionen i härlig harmoni.
Visst ser den ut som en ros innan den slagit ut.

Fin utsikt från nya uteplatsen, som är tillfällig innan vi bygger den riktiga altanen nästa år.


Idag byggde vi äntligen spaljén som ersätter den gamla ruttna. Nu kommer man lättare förbi växthuset och man kan gå på båda sidorna. Perfekt. De vågräta reglarna är 45x45, stolparna 70x70 och träslaget är lärk. Jag är väldigt nöjd och det känns som harmoni mellan nya odlingsbädden och spaljén.
Jag har nu odlat mangold, knölfänkål, gul, vit och grön squash, sockerärtor, blomsterbönor, vaxbönor, luktärtor, palsternacka, morötter, rödbetor och roseneterneller. Hoppas på en riklig skörd, det hade verkligen varit toppen! Det lilla trädet är krusbär på stam som överlevde vintern tillfälligt planterad i komposten. På kortsidan har jag planterat fyra månadssmultron.




I morgon är det jobb igen... har inte riktigt tid känner jag, utan vill hellre vara i trädgården...


Go kväll.


Petra

1 kommentar:

  1. Snygg spaljeé! Men vad du har hunnit med att odla mycke redan, jag ligger klart efter! Har inte fått grönskaksfröerna i jorden än...illa...men ska försöka idag! Ha det skönt i din vackra trädgård! Kramar Ullis

    SvaraRadera

Kanske gillar du också

Related Posts with Thumbnails

Bloggintresserade