torsdag 10 juni 2010

Grödorna växer!

Oj, vilken bloggabstinens jag har. Tyvärr jobbar jag alldeles för mycket nu och när jag är ledig så försöker jag vara i trädgården så mycket jag kan. Dessutom målar vi huset, vilket också tar sin tid. Min väninna som också odlar lite var väldigt nyfiken på hur det går för mig, så jag får stilla hennes nyfikenhet lite. Här kommer en statusrapport från odlingslådan.
Månadssmultronen har tagit sig bra och de börja komma blommor på den nu. Krusbären på stam är full av krusbär... så gott ska det bli.

Närmast i bild kommer det små blad från rödbetorna, där pinnarna ligger har jag sått morötter och de har inte riktigt visat sig ännu. Längst bak har sockerärtor kommit upp och runt krusbärsstammen har jag satt luktärtor som också börjar ge sig till känna.

I en cirkel har jag satt mangold och även här rödbetor innanför. I hörnen (på cirkeln, skämt) har jag satt knölfänkål. Bakom cirkeln börjar blomsterbönorna och vaxbönorna sticka upp lite.


Nu kan man skymta raderna av palsternackor och på snedden bakom ser man fler sockerärtor och där har jag petat ner från till gul, grön och vit squash.


Mangolden (de stora bladen) och rödbetsbladen (de pyttesmå längst ner)


Squashblad i mitten och sockerärtor.


Här står sockerärtorna i givakt.
Ska bli kul att skörda senare i sommar ;-)
Petra

1 kommentar:

  1. Åh, vad underbart att se! :-) Tack för en mysig lunch. Kram

    SvaraRadera

Kanske gillar du också

Related Posts with Thumbnails

Bloggintresserade