måndag 21 juni 2010

Blommor och blader i min trädgård just nu.

Den fina Klematisen blommar nu, i år är den inte kritvit som förra året utan går lite mot blått, men det gör inget. Härliga stora blommor och knoppar. Förra året blommade den både tidig sommar och höst. Hoppas på det i år också...tack svärmor ;-)

I år upptäckte jag en ljust rosa näva som fint blandar sig med en daggkåpa.


Fin kombination tycker jag. Förgätmigejen smyger sig in också i blandningen. Helt ok tycker jag ;-)

Här på denna sidan uteplatsen är det mest gröna färger just nu. Idegran i bakgrunden, daggkåpa till vänster, höstflox närmast till höger som det blir cerisa blommor på senare i sommar och den anspråkslösa honungslöken till höger om idegranen.


Denna söta Allium moly, Guldlök har slagit ut nu, och lyser fint i rabatten.



Så även den Klargula dagliljan som jag delade och spred ut på fler platser i trädgården. Lyckas ju bra.



Nävorna blommar både i rosa och mörkare cerise.


Under äppelträdet trivs de ocksåbra. Man kan även skymta en Syrén som jag inte vet namnet på.


Vårens nya rabatt börjar att ta sig. Japonica, Spansknäva, Plymspiréa, Funkia och Löjtnantshjärtan samsas med en röd häckberberis som är klotformad. Allt ser ut att ha överlevt flytten.


Närbild på Löjtnantshjärtat och Funkian som får en häftig effekt tillsammans. Min tanke var även att dölja de tråkiga bladen på Löjtnantshjärtat när de vissnar med hjälp av Funkian.


En annan Funkia i en annan del av trädgården. Vackra blad!


Snart kommer bilder på det nymålade huset. Inte färdigt, men en bra bit på vägen i alla fall!


Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kanske gillar du också

Related Posts with Thumbnails

Bloggintresserade