lördag 27 augusti 2011

Liten rundtur i min trädgård DEL2

Den böljande rabatten fortsätter längs staketet.Denna är tre somrar gammal o har blivit helt överväxt i år...får nog hållas efter lite mer nästa år. Den innehåller Törel, Malva, Stjärnflocka, Pion, Hortensia, Daggkåpa, Aklejor, Gurkört och Stockrosor, som är nyplanterade i år o inte har blommat ännu.
Närbild på Hortensian o Malvan, som har helt samma färgton. Det tror jag inte att Hortensian hade förra året... är det en kameleont?
Mitt emot den rabatten finns det en annan yta med blommor som fanns när vi flyttade hit. Där finns bla en Ljuslila Syren, en uppstammad dvärgsyren samt trädgårdens smycke, en BUSKPION. På våren blommar alla tre i fin harmoni o sprider en ljuvlig doft i trädgården. Sedan tar Jätte präskragen, Aklejorna och Förgämigejen över.. Dessutom finns det massor med vårlökar o alla färger o former.

Just nu blommar Höstrudbeckian som mest och har verkligen fått en enorm höjd i år. Fick någon planta för tre år sedan av en vän o nu har de spridit sig o verkar trivas hur bra som helst. Får se om jag flyttar dem nästa år eller delar lite på dem kanske.


På andra sidan huset finns en liknande rabatt som tidigare satt ihop med rabatten ovan, men vi har valt att göra en sittplats här på grus tills vi kan enas om hur en mer långsiktig uteplats ska ser ut.

I den andra rabatten finns bla Höstphlox, Jättedaggkåpa, Idegransbuske, som jag gjorde ett "face lift" på i början av sommaren. Där finns även Mossphlox, Vintergröna, Nävor samt ett prydnadsgräs som jag satte förra året. Jag vill inte göra för mycket med denna ytan innan vi vet om det blir uteplats här eller inte.
På grusplatsen står det ett antal krukor med Pelargoner, Dahlior och Prydnadsgräs. Jag köpte några sticklingarLisebergs trädgårdsmässa i våras med bland annat Batat 'Sweet Caroline Light green' och 'Sweet Caroline Purpur'. Nu har den mörklila Bataten börjat blomma vilket är en bonus för mig då jag köpte dem för de fina bladens skull. Sniglarna är väldigt förtjusta i bladen tyvärr.
Närbild på Batatens lila blommor. FINA!
Förra helgen planterade jag o lillkillen lite taklök i några krukor som står på bordet i gruset. Jag har alltid gillat taklök av någon anledning.
Rabatterna från en annan vinkel. Här ser man även Rödbladig Törel samt nävornas blad, då de inte blommar just nu.


Ha en skön helg!

Kramar Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kanske gillar du också

Related Posts with Thumbnails

Bloggintresserade