söndag 31 januari 2010

Avlägsna krokus...

I årets första Allers Trädgård var det en artikel om krokusar. Nu när våren känns VÄLDIGT avlägsen så får jag visa förra årets bilder på våra Krokusar.

Ovan kommer det små gula och vita knoppar upp.

Förra våren gick jag ut och tittade förväntansfullt varje dag, då det var första våren i huset. Så spännande. I år blir det lika spännande då jag flyttat nästan alla lökar pga kommande byggnation av uteplats.

När vi skulle börja gräva upp dem var det som en guldgruva och vi fyllde fyra lerkrukor med olika vårlökar och då har vi säker missat några som vi får flytta i år istället. Hoppas bara att de tar sig nu även om tjälen gått långt ner i jorden vid det här laget. Det blir en överraskning hur de passar ihop och vad som kommer upp på de olika platserna. Jag försökte gruppera de lökarna som liknade varandra mest för att få krokus, scilla, pärlhyacint att komma tillsammans, men färgerna kunde jag ju inte se.

Nästan som en brudbukett, svårt att planera denna vackra kombination med lökar utan etikett... Det är bara att hålla tummarna.
I Allers skrev de att krokusens knöl dör efter blomning men har innan dess bildat flera nya knölar.

Solgula och helt underbara.
Ja... det dröjer. Utanför snöar det och när vi var på besök i Båstad i helgen såg det ut så här.

Bänken ser nästan ut som en bakelse.Bordet där vi på somrarna fikar i solen syns knappt under snötäcket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kanske gillar du också

Related Posts with Thumbnails

Bloggintresserade