tisdag 19 januari 2010

Trädgårdsdesign

Snart börjar min kurs i Trädgårdsdesign igen. Det är så kul och inspirerande och vi får lära oss så mycket varierande saker. Det finns hur mycket som helst att fördjupa sig i om man vill. Vår lärare heter Johnny Mattsson och han håller kursen på Vuxenskolan i Göteborg. Denna delen som är tredje och sista delen i detta ämnet ska vi bla gå igenom vatten i trädgården, blommande buskar, rosor på nytt sätt och olika trädgårdsstilar. Jag längtar.

Del 1 lärde vi oss bla ritteknik, trädgårdshistoria, ståndortsanalys, färglära och rumslighet.

Tack vare denna kursen har jag inte sprungit och köpt allt jag tycker är vackert utan tänkt efter om det passar eller inte just i min trädgård. Visst har jag gjort några felköp, men det är väl en del i lärandet också antar jag.

Del 2 gick vi igenom sten i trädgården, prydnadsgräs, utebelysning, Yin och Yang i trädgården samt vacker trädgård året runt.

Något som numera står på min inköpslista är prydnadsgräs, som kan vara vackert året runt om man väljer rätt sort. Dessutom vajar det fint i vinden och rasslar lite rogivande.

Utebelysningen är också något som ligger mig varmt om hjärtat. Så kul. Vi var i Alingsås på ljusutställningen där. Se gärna mitt tidigare inlägg om det under etiketten Belysning.

Vackert året runt gick ut på att tänka på att förlänga säsongen i trädgården. Att ha något som blommar tidig vår, sommar, sen höst eller kanske är vintergrön. Vi fick uppgiften att nämna några växter som kanske får en fin färg på hösten eller kanske har kvar vackra frökapslar. De växter som är fina i min trädgård är bla Spirstånds som står runt dammen med sina vackra röda blad samt buskpionen som får roliga frökapslar. Det kan ni se fler bilder på under Pionen. Pärlrönnen som är ett lågt träd med vita rönnbär.
På denna bilden kan man se Spirstånds som har de långa fröstjälkarna och de röda bladen tillsammans med nävor som också skiftar i rött på hösten, buxbom som är vintergrön samt häggmispelhäcken bakom staketet som också får en vacker höstfärg innan bladen trillar av. Häggmispeln är för övrigt en bra buske eller ett bra träd, då det får vita blommor på våren, ätliga bär på sommaren och röda blad på hösten. Jag tycker även grenarna är fint krokiga när de är utan blad.

Blad från min Spirstånds.


Frökapsel från min Buskpion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kanske gillar du också

Related Posts with Thumbnails

Bloggintresserade