söndag 14 november 2010

Finns det något vackert även i november?

Nu kände jag att det var dax att ta en tur i trädgården när det är dagsljus. Vad är fint just nu i denna tråkiga månad, november? Här är en överblick över baksidan av trädgården. Man kan riktigt se hur den är på väg in i viloläge :-)


Som jag har nämnt ett antal gånger så är min buskpion vacker året runt och här är en bild på en frökapsel. Dessa ger verkligen fina silhuetter och sitter kvar hela vintern.

Mitt prydnadsgräs jag köpte i somras blommar fint och har härliga vippor, som jag tror sitter kvar hela vintern.


Denna lilla frösådda pensee kämpar i en misskött och glömd blomlåda och lyser upp med sin fina gula färg.

Kejsarolvonet blommar lite försiktigt med sina söta rosa blommor. Doftar ljuvligt om man tar in dem.

På framsidan försöker jag gå lite ordning och lite mer välkomnande stämning. Jag köpte tre storbladiga murgrönor, som nu har röda härliga blad. Dessa ska breda ut sig och fungera som marktäckare är min tanke. Salvian i krukan borde kommit i jorden för länge sedan... den har verkligen härliga färger och passar in här tillsammans med drivveden och stenarna. Hasselörten, nedan i bild, har härligt glansiga och runda blad som ger en härlig kontrast till murgrönans flikiga blad.

Även här på framsidan har jag ett prydnasgräs (Mischantus 'Malepartus') som jag planterade nu i höstas. Den har stått högt på önskelistan länge och äntligen har jag en.



Hittar man inget fint i sin trädgården så kan man ju alltid arrangera något själv. Här har jag lagt lite olika mossor och några prydnaspumpor i en korg.

Ha en skön helg.
Kramar Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kanske gillar du också

Related Posts with Thumbnails

Bloggintresserade