lördag 27 februari 2010

Vårflod och frösådd

Idag fick vi lite vårkänslor nu när snön smält en hel del. Mycket vatten hade samlats utanför vår uppfart och vi fick leta upp gatubrunnen. Ett tips är att titta på www.hitta.se och "Gatubild" om ert hus är med där. Tack, vare bilderna som var tagna utan snö kunde vi lokalisera var brunnen fanns. Sedan vad det tungt arbete i form av hackande, grävande och slutligen kokande vatten för att få brunnen att fungera igen.

Här har vi grävt och hackat en liten fåra från uppfarten till brunnen. Jobbigt, men det gav resultat.
Ikväll sådde jag och min son årets första omgång. Så härligt. Jag kände mig extra nöjd över att jag kommit på att man kan återanvända plastförpackningar och mjölkkartonger att så i. Plastkartongerna har varit för vindruvor och körsbärstomater och har hål i botten med lock på, som på ett enkelt sätt håller kvar fukten så att inte jorden torkar ut. Snacka om att sluta cirkeln, jag sådde nya körsbärstomater i de lådorna.Vi sådde, två sorters körsbärstomater, en gul päronformad och en rödsvart sort. Sedan sådde vi gurka, gräslök, physalis och njurvinda, som är en hängande växt med silvriga blad. Nu hoppas jag på att det växer fint så får jag spara ihop till fler kartonger till nästa månad då jag ska så mer.

3 kommentarer:

  1. Ja nu blir det full fart på både det ena och andra. Jag har också sått lite idag.
    Nu är det galonisar som gäller..
    ha en skön söndag
    Annika

    SvaraRadera
  2. Åh, vad du är härlig som sår!! Jag bara pratar... men snart så är det jag som sätter fart oxå. :-) kram!!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    VBad kul det låter...en kurs i trädgårdsdesign......Går den på distans eller är det en "fysisk" kurs som du ska gå någonstans.....
    Vad härligt kul och avslappnat det såg ut när ni efter väl förrättat värv hoppade och lekte i snön....Visst ska man leka....det blir man aldrig för gammal för.....*fniss* Så gammal jag är älskar jag att göra snöänglar....
    Kul att du vill vara med i utlottningen hos mig. En lott finns för dig!
    Kram
    /Lotta

    SvaraRadera

Kanske gillar du också

Related Posts with Thumbnails

Bloggintresserade