tisdag 4 juni 2013

Pyssel med betong

I helgen pysslade jag o lillkillen med betong. Jag fick ett ryck o slet fram en gammal säck med finbetong som jag köpte för många år sedan. Dock hade den fått fukt o stelnat till. Jag hackade loss lite o gjorde ett försök. Men det kändes inte bra så jag fick åka o köpa ny, vilket jag är glad för då den gamla aldrig stelnade.

Så här fint blev det :-) Mest nöjd blev jag över dessa söta hjärtan nedan. Jag använde mig av fina dessertformar, vilket inte var så bra, då det var svårt att få ur dem, men som tur var fick jag det utan att ta sönder formarna. Jag tog ur dem innan de brunnit färdigt för att vara på den säkra sidan.


Detta behövde jag. 

En påse finbetong, som man kan köpa i byggvaruhandeln. Tyvärr var denna väldigt grusig tyckte jag men det blev fint ändå.

En hink att blanda i som du inte är rädd om. En kanna vatten och en spade eller slev att blanda med. MUSKLER behövs också då det var väldigt jobbigt att blanda för hand. 

Oljan använder jag för att pensla i formar o på blad för att lättare få loss betongen.

Sen blandade jag på "känn",  men jag hällde i ca en halv liter vatten först o sedan några skopor betong i taget. Man ska kunna forma en köttbulle i handen när det är lagom. Inte för torr men inte heller för rinnig... bra va ;-)


Som formar använde jag bland annat isformar från IKEA och sandlådeformar.


Under cypressen var det perfekt klimat utan stekande sol o skydd för ev regn o blåst. Dessutom var det lite mysigt också. Jag la ut en gammal vaxduk som skydd.



 Så här fint blev det från isformarna. Jag la in några små glasbitar i några av hjärtanen o det blev riktigt fint.



Fler bilder kommer på några blad som jag också gjorde.

Prova, det är jätte kul!

Kramar Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kanske gillar du också

Related Posts with Thumbnails

Bloggintresserade