onsdag 16 september 2009

Växthuset

Nu har vi bott i huset ett år och jag har haft ett växthus för första gången i mitt liv. I våras städade jag ur det och putsade glaset på insidan, men kanske inte tillräckligt för det blev en del ohyra på några av växterna. Det kan ha med det att göra tror jag. Sedan la jag på ny jord och gödslade och då kom den svåra frågan. Vad ska jag odla? Jag köpte många frön men inte hälften kom i jorden. Det jag odlade var busktomater, gurkört, ärtor, luktärt och broccoli som jag köpte färdiga små plantor. Sedan köpte jag även en gurkplanta med minigurkor. Det såg så pluttigt ut innan det satte i gång att växa på riktigt.














Gurkan blev en riktig hit! Vi har plockat många små söta gurkor hela sommaren och det kommer fortfarande nya nu i september.





















Tomaterna är också helt enorma. Jag har gödslat dem en gång i veckan och det är många tomater på så nästa år ska jag odla fler sorter.

Ärtorna blev inte så bra. De fick något tråkigt angrepp med liten skörd som resultat. Luktärten fick massor av bladlöss så dem tog jag bort, men jag hade en annan utomhus som blev frodig och fin. Gurkörten växte sig för stor och den var alldeles för sticksig och fick åka ut i rabatten istället.
Broccolin har en liten skörd och är mycket älskad av små minisniglar som letar sig in i växthuset. Ganska roligt ändå och jag ska nog prova igen nästa år.

Min lilla miniskörd...potatis, broccoli, ärtor och gurka. En hel festmåltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kanske gillar du också

Related Posts with Thumbnails

Bloggintresserade