söndag 1 juli 2012

Dax för en altan på baksidan

Men först några timmars jobb för att flytta plattor, växter och möbler. Äntligen har vi kommit överens och kommit fram till hur vi ska göra med altanen på baksidan. Det var inte helt lätt då det finns många växter i rabatterna där altanen kommer att ligga. Charmen med denna trädgården är just växtligheten o det ville varken jag eller min man förstöra.

Vi kommer därför att lägga den mellan rabatterna och endast ta bort ett par kvadratmeter med växter samt ta bort all skiffer så att vi kan använda den på annat ställe. 


Vi tog bort Höstphloxen till vänster om den uppstammade idegranen på bilden nedan.

För två somrar sedan lade vi provisoriskt grus på platsen där vi tänkte oss altanen. Tidigare var även här rabatt. När vi flyttade hit fanns ingen dörr till baksidan så det satte vi in samt tre stora fönster istället för små. Det känns kanon och nu har vi bundit ihop huset med trädgården.

Min man fick slita som ett djur för att få bort stenarna längs hela huset,då de väger massor.

Det ser inte mycket ut för världen att få bort växterna här, men eftersom jag oftast vill återanvända dem jag har o inte slänga så var jag ju först tvungen att skapa plats åt dem någon annan stans. Det var det som var det jobbiga... 11 tjugoliterssäckar med jord släpade jag till ett hörn på framsidan där jag länge tänkt göra något åt växterna där. Först rensa bort, klippa träd o buskar, lägga ny jord o blanda upp det med befintlig. SEN plantera dit Höstphlox o lite Spansknäva.


Krukan på bilden är nästan full av Honungs-lökar som tidigare växte där. Dem ska jag plantera på något nytt ställe... vet ej var ännu.

Bilder på det hörnet får jag lägga in nästa gång.

Ha en skön vecka.

Kramar Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kanske gillar du också

Related Posts with Thumbnails

Bloggintresserade