måndag 15 augusti 2011

Lisebergs Lustgård

Idag för första gången, pinsamt nog tog jag mig en lite längre promenad i Lisebergs Lustgård. Jag var där i våras då jag och några andra bloggare blev bjudna till Lisebergs Trädgårdsmässa. Jag måste erkänna att jag inte gått runt o tittat i denna delen av nöjesparken innan detta...
Här finns verkligen fina växter o kombinationer att inspireras av och det gäller förövrigt hela Liseberg tycker jag. De är duktiga på att kombinera färger o former på ett kul sätt. Känns mycket påkostat både i tid och pengar.

Nedan en rostig trappa som går fint mot träden som börjar visa lite höstfärger.
En annan del av samma trappa som känns som ett litet näste. Klematis klättrar fint på nätet o gör det trevligt o ombonat.
Här är en lyckad rabatt tycker jag, med blad i fina färger o former som kompletterar varandra på ett härligt sätt. När det ser ut så här utan en massa naken jord, så blir ogräsrensningen inte lika jobbig, då bladen inte låter ogräset få fäste lika lätt.
Mysig o avskild liten del med ett maffigt stenbord.
Här ett gammalt timmerhus med fin grönska runt omkring.
Samma timmerhus och fler fina växter som tex lila o vit Höstphlox.
Jag kunde inte låta bli att visa denna kontrast mellan gammalt o nytt. Växter på taket o glasfasad. Vilken krock!
Rosa o "pluttenuttigt", pipranka på fasaden o nävor i förgrunden. Jag gillar även stenarna i gräset som för en fin snurra o ger en levande effekt tycker jag.
Om ni inte redan varit där, så ta ett besök nästa gång ni har vägarna förbi eller vill ta en paus från karusellåkandet ;-)

Kram Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kanske gillar du också

Related Posts with Thumbnails

Bloggintresserade